2016. január 12., kedd

Zene az élet

                                                           Zene az élet




                           ZENEI MŰFAJOKMűfajok:



  • A Caeplla
  • Acid
  • Acoustic
  • Accoustic Rock
  • Activist
  • Adult
  • African
  • Afro-Latin
  • Afrobeat
  • Aggro Rock
  • All Genres
  • Alt.Country
  • Ambient
  • Americana
  • Arabic
  • Avant-Soul
  • Bachata
  • Ballroom
  • Barbershop
  • Beach
  • Beatbox
  • Benga
  • Bhangra
  • Big Band
  • Bluegrass
  • Blues
  • Bollyhood
  • Bomba
  • Boogie Woogie
  • Bossa Nova
  • Breakbeat
  • Breakcore
  • Breaks
  • British Invasion
  • Broken Beat
  • Cabaret
  • Cajun
  • Calypso
  • Caribbean
  • Celtic
  • Chanson
  • Chicano Groove
  • Chicken Scratch
  • Children
  • Chill
  • Choral
  • Choro
  • Christian
  • Christmas
  • Classical
  • Classical-Contemporary
  • Classical-Early
  • College
  • Comedy
  • Computer Music
  • Conjunto
  • Contra
  • Cornish
  • Country
  • Crooner
  • Crunk
  • Crust
  • Cuban
  • Cumbia
  • Dance
  • Dancehall
  • Dark Folf
  • Dark Folk
  • Darkwave
  • Death Metal
  • Deep House
  • Dementia
  • Disco
  • Dixieland
  • Doo Wop
  • Doom
  • Downbeat
  • Downtempo
  • Dream Pop
  • Drum & Bass
  • Dub
  • Dubstep
  • Duranguense
  • Easy Listening
  • Ebm
  • EBM
  • Educational
  • Electro
  • Electro Jazz
  • Electroacoustic
  • Electroclash
  • Electronic
  • Electronica
  • Ellectrika
  • Emo
  • Emocore
  • Enka
  • Etheric Wave
  • Ethnic
  • Euro Dance
  • Experimental
  • Fakecore
  • Female Vocal
  • Filipino
  • Filk
  • Flamenco
  • Folk
  • Fractal
  • Free Improvisation
  • Freestyle
  • Funk
  • Fusion
  • Gabber
  • Gamelan
  • Garage
  • Gay/Lesbian
  • Ghettotech
  • Glam
  • Glitch
  • Goa
  • Gospel
  • Gothic
  • Grime
  • Grindcore
  • Grrl
  • Grunge
  • Grupero
  • Hard House
  • Hard Trance
  • Hardcore
  • Hawaiian
  • Healing/Meditation
  • Heavy Metal
  • Hillbilly
  • Hip Hop
  • Hispano
  • Historical
  • Holiday
  • Honky Tonk
  • House
  • Hula
  • IDM
  • Improvisation
  • Indie
  • Indigenous
  • Industrial
  • Inspirational
  • Instrumental
  • Irish
  • Jam Rock
  • Japanoise
  • Jazz
  • Jazz - Acid
  • Jazz - Jump
  • Jazz - Latin
  • Jazz - Mainstream
  • Jewish
  • Jug Band
  • Juju
  • Jungle
  • Kalindula
  • Karaoke
  • Keyboard
  • Klezmer
  • Krautrock
  • Kwaito
  • Latin
  • Lounge
  • Male Vocal
  • Marching Band
  • Mariachi
  • Marimba
  • Math Rock
  • Medieval
  • Meditation
  • Meditative
  • Mediterranean
  • Merengue
  • Messianic
  • Metal
  • Metalcore
  • Military
  • Minimalist
  • Mod
  • Multicultural
  • Musicals
  • Mystic
  • Native American
  • Nature Sounds
  • Neo-Folk
  • Neo-Soul
  • Neuromantic
  • New Age
  • New Wave
  • Noise
  • Noisecore
  • Nordic
  • Norteno
  • Northern Soul
  • Nostalgia
  • Novelty
  • Nujazz
  • Nunrg
  • Oi!
  • Opera
  • Orchestral
  • Pagan
  • Percussion
  • Persian
  • Plena
  • Political
  • Polka
  • Polynesian
  • Pop
  • Post-Rock
  • PowerPop
  • Progressive
  • Psy-Trance
  • Psychedelic
  • Psychobilly
  • Punk
  • R&B
  • Ragga
  • Ragtime
  • Rap
  • Rapso
  • Reggae
  • Reggaeton
  • Relaxation
  • Religious
  • Religious-Christian
  • Rhythm & Blues
  • Rock
  • Rock-1950's
  • Rock-1960's
  • Rock-1970's
  • Rock-1980's
  • Rock-1990's
  • Rock-2000's
  • Rockabilly
  • Roots
  • Roots Rock
  • Salsa
  • Samba
  • Scottish
  • Screamo
  • Shoegazer
  • Ska
  • Skaterock
  • Slavic
  • Slowcore
  • Soca
  • Soukous
  • Soul
  • Soundscape
  • Soundscapes
  • Soundtracks
  • Southern Rock
  • Speedcore
  • Spoken Word
  • Stoner
  • String Band
  • Surf
  • Swamp Pop
  • Swing
  • Synthetic
  • Synthpop
  • Tango
  • Tech-House
  • Techno
  • Tejano
  • Tekkstep
  • Terra Verde
  • Tex-Mex
  • Thrash
  • Trance
  • Tribal
  • Trip Hop
  • Trova
  • Urban
  • Waila
  • Weird & Unusual
  • Western Swing
  • Women's
  • World
  • World Beat
  • World Fusion
  • World Groove
  • Zamragga
  • Zydeco
  •        

    A ZENE TÖRTÉNETÉNEK KEZDETEI

    „Régi tapasztalat: a zene gazdagítja a kedélyt, nemesíti
    az ízlést, fogékonyabbá tesz más szépségek iránt”
    Bárdos Lajos

    1. Az őskor zenéje

    furulyaValamennyi művészeti ág közül a zene és a tánc az, aminek kezdeteiről a legkevesebbet tudunk. A zene fejlődése az énekléssel kezdődött. A régmúlt kultúrákban valószínűleg szorosan összetartozott a szöveg és a dallam. (pl. siratók, kesergők elnyújtott szövege és dallama) Az őskori ember a dalokat az emberi hang középső fekvésében, mérsékelt hangerővel adhatta elő. A ritmusnak fő szerepe lehetett, énekeit feltehetően lábdobogással és tapsolással kísérte. Ezt később a dobok, sípok és csengők, vagyis a legegyszerűbb hangszerek váltották fel. (pl. istállóskői furulya)
    kerék
    A zenék és dallamok szorosan kötődtek a mágikus szertartásokhoz (pl. az esőtánc vagy a sámánok transzba ejtő tánca, varázsénekek) Egy-egy terület énekes és hangszeres stílusa nemigen keveredett egymással. A többszólamúság kialakulása sokáig tartott, az ősi zene valószínűleg ismerte a heterofóniát, melynek jellegzetessége, hogy ugyanazt a dallamot egy kis eltéréssel adják újra és újra elő. Egyes kutatók teóriái szerint a kezdetleges hangszeres zene ugyanolyan régi múltra tekint vissza, mint az éneklés. A korai eszközhasználattal egy időben az eszközökkel való tudatos hangkeltés is elkezdődhetett.

    2. Az ókor zenéje

    Az ókorban a zene és a költészet szorosan összefonódott, együvé tartozott. A zenének nagy szerepe volt az ókori kultúrák művészetében. Ezt a különféle képzőművészeti alkotások és a fennmaradt írásos emlékek is igazolják. A világ zenekultúrái közül a legrégebbi a kínai. A legrégibb kínai hangrendszer valószínűleg félhangnélküli öthangú skála volt (pentaton).kínai
    A monda szerint Huang Ti császár Kr. e. 2700-ban Linglun bölcsnek megbízást adott, hogy a zenét szilárd szabályok és törvények alapjára vezesse le. A bölcs két csodamadár, Fung és Hoang útmutatása szerint két hatsípú sort készített, melyeken a madaraktól tanult két, 6-6 egész hangból álló hangsort (f, g, a, h, cis, dis és fis, gis, ais, c, d, e) lehetett fújni. A hangszereket anyaguk szerint nyolc csoportra osztják: bőr-, kő-, fém-, agyag-, selyem-, fa-, bambusz- és tökhangszerekre. Túlnyomóak a puszta lárma- vagy- zörejhangszerek: nagy- és kisdobok, csörgők, deszkalapok. Ismertek fúvós hangszereik is: fuvolák, oboák, bambusz-pánsípok, ősi hangszereik: hiun, a mi okarinánk mintájára, a 25 sodrott selyemhúrral ellátott kin nevű citera, a 25 húrú, mozgatható keresztléccel ellátott cse, a 12 vagy 24 bambuszsípból és kivájt tökből készített szélládából álló cseng nevű kis orgona. A kínaiaknak gazdag zeneelméleti irodalmuk is van: 69 munka jelent meg egy Lu-csu-csan-kao (A zene könyveinek kritikai vizsgálata) c. gyűjteményben.
    szitár
    India zenekultúrájának kezdeteiről nincsenek forrásaink, azt azonban már bizonyosan tudjuk, hogy hétfokú hangsoruk is volt. Jellegzetes hangszerük a szitár.
    A perzsa-arab zenevilágra erős hatással volt az asszír-babiloni zene. Dárius király udvarában nagy létszámú zenekarok és tánckarok szerepeltek. Az arabok honosították meg Európában a lantot. Az asszír-babiloni zene első emléke egy agyagtábla, amely az óbabiloni himnusz töredékeit őrzi. Egyiptom virágzó zenei életére a meglévő leleteink alapján következtethetünk.
    fuvolaFő hangszereik a hárfa és a fuvola voltak.  A vallásos szertartások, ünnepélyek, különböző társadalmi események mind megannyi lehetőséget és alkalmat adtak a zenélésre.  Az államot vezető papság azonban erős befolyást gyakorolt a zenére, s ebből következett a régi hagyományokhoz való merev ragaszkodás. A zsidók zenéje főként templomi énekeket, himnuszokat, zsoltárokat, győzelmi dalokat, köszöntőket és siratókat foglalt magába.
    görög
    A görög világban a legnagyobb a zene szerepe az összes többi ókori világ közül, mert itt válik először az általános műveltség részévé. A zene itt alkotóeleme a vallási szertartásoknak, a görög drámák előadásainak (kórus) és az olimpiai játékoknak. A görög zeneelmélet alapvető fontosságú a későbbi korok szempontjából, ezenkívül foglalkozik a zenének a társadalomban betöltött szerepével és hatásával is. A görögök szerint a zene isteni eredetű (a zene istene: Orfeusz), s nagy erkölcsi hatása van, mely kiterjed az emberi jellemre és viselkedésre is. A rómaiak zenéjét főként leírásokból, képzőművészeti emlékekből ismerhetjük meg, mivel dallamemlékek sajnos nem maradtak fenn. A rómaiak átvették a görögök zeneelméletét, hangszereiket, s zenetanítóik rendszerint görög rabszolgákból kerültek ki.

    3. Középkor

    (Pongrácz Zoltán előadássorozatából)
    A kereszténység elterjedt, Nagy Konstantin államvallássá tette. A pogány szertartások helyébe egységes zenei stílus lépett, amit minden keresztény országban használtak. A római birodalom kettévált. A Nyugatrómai Birodalom központja Róma, a Keletrómai Birodalom fővárosa Bizánc.
    Bizáncban külön udvari zenekar alakult ki. Itt jött létre a korai kétszólamúság. Ez a császári udvar zenéje. Kétféle formája:
    1. Parafonia (kvintpárhuzamokban halad),
    2. Izon (felső szólam a dallamot, alsó pedig az alaphangot énekelte). A többszólamúságot mégsem innen számítjuk, mert nem terjedt tovább.
    Bizáncban volt ezüstorgona – protothauma (főcsoda). A császári palotában szólal meg parafónia és izón formájában. Protothauma ezen kívül csak a bazilikában volt. Az orgona innen terjedt el. Knnstantinos Kapronymos (V. Konstantin) a 8. században Kis Pipin nek küldött protothaumát, ő a templomban helyezte el. Így lett templomi hangszer. Bizánc egyházi zenéje megegyezett a kereszténységével.

    Gregorián

    A kor első századaiban alakult ki a gregorián. Dallamait, szövegeit Nagy Szent Gergely (590-től 604-ig volt pápa) gyűjtette össze, kódexekbe íratta és a Szent Péter-bazilika oltárához láncoltatta. Cantus gregoriánum. Nevezték cantus firmusnak is, amely annyit jelent: odaerősített – láncolt – dallam.
    A gregorián több nép – latin, görög, szír, egyiptomi, zsidó – zenéjéből olvadt össze. Ez a zenetörténet első klasszikus stílusaKlasszicizmus=a forma és tartalom egyensúlya, összefoglal addig szétszórt törekvéseket, jelenségeket. Itt a sok népzene lett közös.
    Négy főhangneme: dór, frig, lyd, mixolyd. Nem egyeznek meg a görögök hasonló elnevezésű hangnemeivel. A gregorián dór d-től d-ig, a frig e-től e-ig, a lyd f-től f-ig, (Dór-frig csere.) a mixolyd g-től g-ig halad felfeléAz ima alulról száll fölfelé, a gregorián-melódia emelkedő.
    Fentiek az autentikus hangnemek. Voltak olyanok is, melyek az alaphangnál 4 hanggal lejjebb ereszkedtek – pl. dór a-tól a-ig, záró hang d. Ezek a plagális hangnemek. Minden skála alaphangját finális-nak (záróhang) nevezik. A másik főhang a domináns, a dórban, lydben, mixolydban az 5., a frigben a 6.hang. Ha e-től számítjuk, ez a ’c’ hang a ’h’ helyett, mert a h és f között tritonus hangköz lép fel, diabolus in musica (ördög a zenében). A domináns hangon lehetett recitálni. Ilyen plagális hangnem pl a hypofrig – c-től c-ig, alaphangja e. Ezek az egyházi hangnemek, modusok, modális hangnemek. Ezeket számokkal jelezték, az autentikus hangnemeket páratlan, a plagális hangnemeket páros számokkal.
    Kétféle éneklési mód volt:
    1. Recitálás (jelentése a latin „cito” igéből ered, melynek jelentése: mozgat, idéz, hangoztat; de összefüggésben van a repercussion=visszaverődés szóval is, mert egy hang sokszor ismétlődik) a domináns hangon történt, vesszőnél, pontnál a recitáló hangot elhagyták, és vagy flexa-t (hajlítás) alkalmaztak, vagy mondat végén a finálisra ugrottak.
    2. Széles melódiákban való dallamépítés. Így az előadás igen változatos volt.
    responzóriumban előénekes és szóló váltakozik, az antifónában két kórus válaszol egymásnak. Papok és kántorok (cantores), vagy a cantores két részre oszlik. A szöveg ritmikus próza, a dallamritmus szabad, szokásos ütemekbe nem lehet bepréselni. Csak Ambrus püspök – Milánó, 339-397 – idejében énekeltek hymnus-t, ebben a szöveg már vers. Időmértékes verslábak szerint megy. Ambrus vezette be a szillabikus verset, melyben a szótagszám szerint rímelve írtak. Ezeknek az ókeresztény himnuszoknak nagy jelentősége van.
    Szillabikus verseknél az egyes sorok azonos szótagszámúak, így több vers énekelhető egy dallamra. A megzenésített első strófát heirmos-nak (mintastrófa) nevezték. A mintastrófák gyűjteménye a heirmológia. A himnuszok egyes részei után következik aiubilatio (ujjongás). Egy szótagra több, néha 15-20 hang – melizma – is eshetett, ez volt a kolorálás. Ezt rendszerint szólóénekes énekelte, legtöbbször az alleluja (dicsérjétek) szóra hangzott el. A kolorálás más műfajokba is átkerült, pl. a misék egyes tételeibe.
    Miután a iubilációk túlzottan elszaporodtak, az egyház úgy próbált segíteni ezen, hogy a dallamok alá új szöveget íratott. Az így előállott műfaj a szekvencia – valamely motivum más-más hangfokon való többszöri ismétlése -, a gregorián-zenében a mise változó énekeinek egyike. Ezután a szekvencia is nagyon elterjedt, ezt úgy szabályozták, hogy csak 5 szekvenciát engedélyeztek.
    A szekvenciákhoz hasonlók a tropus-ok. (Kolorált dallam minden hangja alatt külön szöveg-szótag van.) A tropus olyan gregorián-műből származik, amelyben jubilálás volt. A szöveget úgy írták alá, hogy összefüggésben legyen a régi művel, illetve annak szövegével.
    Az énekesek a gregorián dallamokat Rómában, az énekiskolában tanulták, melyet Gergely alapított. Aachenben, Párisban, Santiago del Compostellában, St. Gallenben is voltak ilyen énekiskolák. Ez utóbbiban működött Notker Balbulus – dadogó Notker – (840.k.-912.), a szekvencia-irodalom legjelentősebb képviselője. Kezdeményező szerepe mind az egyházi énekirodalomban, mind elméleti téren vitán felül áll.
    A tanulás főmódja a memorizálás volt. A szöveget leírták, a dallamot pedig a kántor éneklése után hallásból tanulták meg. (*Más leírásokban olvasható, hogy ez a tanulási mód annyira hosszú időt vett igénybe, hogy a szükséges repertoár megtanulása 10 évig is eltartott.) Később áttértek a dallamok írásbeli rögzítésére. Ezzel vette kezdetét az európai hangjegyírás. A kántor a levegőbe kheironimikus jeleket rajzolt, ezek emlékeztették az énekeseket a dallam emelkedésére, ereszkedésére. Ezeket a jeleket vetették először papírra, így kódexekbe leírva neumáknak (a dallam irányát mutató jelzések) nevezték. Kísérleteztek a vonalrendszerrel is, de a vonalak száma nem volt meghatározva. Általában 4-6 vonalat használtak. A finálist piros, a dominánst zöld vonalra írták.

     Magyarország történelmét vé- gigkísérô viharokban a korai zeneélet dokumentumai (kották, hangszerek) kevés kivétellel megsemmisültek, így a régi korok kutatásakor másodlagos forrásokra, illetve a társtudományok (régészet, nyelvészet stb.) eredményeire támaszkodhatunk. A magyar mûzene létezésének kezdetétôl elválaszthatatlanul egybefonódott a népzenével, ezért egyedül a népzene kutatása teszi lehetôvé, hogy az ismeretlenségbe veszô századokba mégis belelássunk. A népzene ugyanis hosszú idôn át meg tudta ôrizni a régi dallamok lényegét, vagy legalább a stí- lusukat. A máig fennmaradt magyar népdalkincsrôl az énekek dallamvonala, hangterjedelme, szótagszáma, díszí- tettsége és az elôadásmód alapján viszonylag pontosan megmondható, hogy melyik népdal melyik történelmi korból származik, s ha az elmúlt századok során némileg variálódott is a dal, a mai változatban mindig felismerhetô- ek a keletkezés idejének jellemzôi. A XIX-XX. század fordulóján létrejött úgynevezett „új stílus” alapvetôen eltér valamennyi korábbi „régi stílustól” emelkedô, kupolás szerkezetû, zárt formájával, hosszú dallamsoraival, nagy ambitusával. A régi stílusok – bár a dalok születési ideje, tematikája, elô- adásmódja és földrajzi elterjedtsége igen különbözik egymástól – azonosak az ereszkedô dallamvonal használatá- ban. Ily módon egyaránt a régi stílusok között tartjuk számon a honfoglalás (896) elôtti korból származó siratókat, a középkori eredetû duda- és kanásztáncokat és a XVIII. században keletkezett dúr és moll hangnemû dallamokat. Az 1000. évi magyar államalapítás elôtti évszázadok zenéjérôl szinte semmiféle feljegyzés nem maradt. Csak sejtjük, hogyan hangozhatott a sámánszertartás közben mondott ének, vagy az ôsök emlékét ôrzô epikus ének. A honfoglalás elôtti idôkbe vezet vissza a halottsiratás népszokásának zenéje: az Erdélyben élô pentaton sirató és az egész magyar nyelvterületen ismert diatonikus sirató. Eredetileg nemcsak siratásra használták e dallamokat, kü- lönféle rituális vagy epikus szövegekhez társították ôket. Így a hôsök életét, dicsôséges tetteit és halálát megörökí- tô úgynevezett hôsi énekek is hasonló formában hangozhattak el. Magyar zenetörténet KÜLÜGYMINISZTÉRIUM 2001. 1. SZÁM Magyarország gazdag zeneéletével, kiváló, világszerte híres elôadóival elôkelô helyet vívott ki magának a nála jóval nagyobb, több évszázados zenei hagyományokkal rendelkezô országok között. A magyarság a kis nemzetek közé tartozik, mégis zenei „nagyhatalomként” emlegetik. Ezt az elôkelô minôsítést nem volt könnyû megszerezni, hiszen a magyar nép viharokkal teljes történelmének tragikus eseményei a zeneéletet is befolyásolták. A zavartalan, folyamatos fejlôdés feltételeinek hiánya azonban csak ideig-óráig állhatott a haladás útjába; a tehetséges muzsikusok minden korban úrrá lettek a nehéz körülményeken és bekapcsolták az országot Európa zenei vérkeringésébe. M Kottás misekönyv a XIV. századból A X. század második felében a magyarság beleilleszkedett Európa gazdag kulturális szövedékébe. Elô- deinknek a zene terén a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy úgy kellett befogadni az új értékeket és elérni egy magasabb kulturális színvonalat, hogy közben megôrizzék sajátosságaikat és ne adják fel önmagukat. A kereszténység felvételének, elterjedésé- nek és megerôsödésének óriási szerepe volt a magyar zene fejlôdésének szempontjából: ez gyökereztette meg a gregorián éneket, a kor egyszólamú magas mûvészetét hazánkban. A má- sik zeneileg fontos tényezô a középkori iskola volt, mely a „musica” tekintélyét a mûvelôdés egész területén érvényesí- tette. A középkori diáknak a mindennapi énekórán kellett megtanulnia az istentiszteleten énekelt dallamok százait, s ezeken keresztül a zenei írás-olvasást és a zeneelméletet is. Az egész országot behálózó iskolarendszer e tekintetben egységes volt, s a székesegyházak által fenntartott és a legkisebb falusi iskolákban lé- nyegében azonos liturgiai és zenei anyagot sajátítottak el a tanulók. Így alakulhatott ki a gregorián zené- nek egy sajátosan magyar változata. Egyre több dí- szes kóruskönyv, kódex készült egyedi magyar kottaírással. Bátran állíthatjuk, hogy a középkori Magyarországon a zeneismeret minden iskolá- zott ember mûveltségéhez hozzátartozott, s bár általános tankötelezettségrôl nem lehetett szó, a templomokban a nép jelenlétében és részvé- telével felhangzó mindennapi kórus- éneklés az egész országban azonos zenei mûveltségi alapot teremtett meg. A korszak világi zenéjérôl gyérebbek az emlékeink. Kottás forrásunk sajnos nincs, az irodalmi feljegyzésekre és a népzene emlékezetére támaszkodhatunk. Középkori okleveleink személy- és helynevei gyakran utalnak hangszerekre és zenészfoglalkozásokra (Sípos, Dobos, Igricfalva, Regtelek stb.), ami az ünnepi és a szórakoztató muzsika elterjedését is mutatja. A magyar uralkodók szívesen látták udvarukban a külföldi vendégmuzsikusokat. Több neves trubadúrköltô és né- met Minnesänger fordult meg a magyar kirá- lyok palotáiban. Gaucelm Faidit és Peire Vidal 1198-ban érkezhettek Imre (1196-1204) udvarába a király ifjú aragóniai feleségének kíséretében. Oswald von Wolkenstein (1377-1445) Zsigmond uralkodásának idején (1387-1437) járt Magyarországon. Ez arra utal, hogy a lovagkor legfejlettebb lírai zenéje nálunk is otthonra talált. A késô középkor nagy gazdasági és társadalmi változásai a zenei életre is hatással voltak. A régi egyházi központok mellett új városok indultak virágzásnak, s mind nagyobb megbecsülés övezte a kultúrát. Tovább élt a gregorián zene korábbi hagyománya, de emellett egyre nagyobb igény tá- madt a többszólamú éneklésre. Kezdetben a gregorián dallamokat kétszólamban adták elô és kibôvítették ôket kis betétversekkel. Ez a gyakorlat már a XIII-XIV. században meghonosodott. Ennél fejlettebb többszólamú- ság volt, amikor az önálló dallamokhoz második, harmadik ütemezett-ritmizált szólamot fûztek. A királyi és fô- papi udvarokban a kor legfejlettebb németalföldi motettastílusában komponált mûvek is megszólaltak. A XV. század má- sodik felének egyik leggazdagabb és legmûveltebb európai uralkodója Hunyadi Mátyás (1458-1490) volt. Királyi kápolnájának kórusa 40 muzsikusból állt, s – mint a Budára látogató pápai énekkar vezetôje leírta – ez az énekkar létszámában és minôségében vetekedett a pápai vagy a burgundiai udvar együttesével. Má- tyás udvarában játszottak hangszeres kamarazenét is, ezek kottája sajnos nem maradt fenn. A zeneszerzôk és az elôadók valószí- nûleg külföldi, elsô- sorban itáliai és flamand mûvészek lehettek. A király ugyanis a magas színvonal érdekében számos külföldi zenészt és énekest szerzôdtetett, s így idôzött a udvarában több neves kortárs muzsikus, köztük a flamand zeneszerzô Jacques Barbireau (1408 k.- 1491), a kor legjelentôsebb itáliai lantmûvésze Pietro Bono (1417-1497) és a híres énekes-zeneszerzô Johannes Stockem, ô 1481 és 1487 között mû- ködhetett Mátyás zenei együttesében. 2 MAGYAR ZENETÖRTÉNET Stulhoff Sebestyén 1770-ben fejezte be a tihanyi Bencés Apátság orgonájának építését MAGYAR ZENETÖRTÉNET 3 Ezt a sokszínû, gazdag zenei vilá- got törte össze erôszakosan a török uralom (1524-1686) és az ország há- rom részre szakadása. Az ország kö- zépsô területei török kézre kerültek, a zeneélet itt gyakorlatilag megszûnt. A gregorián éneklés még vegetált né- hány évtizeden át, majd a XVII. század elejétôl végképp elnémult. Ám újabb esélye támadt a színvonalas egyszólamú éneklésnek, amikor 1540 táján hazánkban mûködni kezdtek az elsô protestáns reformátorok. Eleinte a régi latin liturgikus énekeket fordították le magyar nyelvre, késôbb azonban a protestáns énekgyakorlatban a verses népének, az egész gyülekezet által énekelhetô, sok versszakból álló dí- cséret vált uralkodóvá. Ez idô tájt keletkezett a korszak új egyszólamú énekkultúrája, a históriás ének repertoár. Hosszú versekben („krónikákban”) énekelték meg a törté- nelmi eseményeket, a Bibliából vett buzdító példázatokat és a „széphistóriá- kat”. A históriás dallamok fôként szájhagyomány útján terjedtek, de szerencsé- re fennmaradt két korabeli kottás nyomtatvány, melyek közül az egyik a leghíresebb história-énekes, Tinódi Sebestyén krónikáit foglalta könyvbe (1554). A XVI-XVII. századi magyar zené- ben meghatározóvá vált az egyszólamúság. A késô középkorban kibontakozó magasabb mûvészi értékû mûzenei gyakorlat csak néhány elszigetelt helyen, – elôször az erdélyi fejedelmek udvarában – élhetett tovább. Az ország keleti felében létrejött Erdélyi Fejedelemség a Habsburg császár és a török szultán közt ügyesen egyensúlyozva viszonylagos önállóságra tett szert, s jelentôs részben hozzájárult a szuverén Magyarország tudatának megôrzésé- hez. Ezt szolgálta a középkori királyi udvar nosztalgikus utánzása is. Az erdélyi fejedelmek – János Zsigmond (1559-1571), Báthori István (1581- 1586) és különösen Báthori Zsigmond (1588-1598) – mûvészetpártolása szé- les földön ismert volt, sok rangos külföldi zenész dolgozott udvarukban, vagy ajánlott nekik mûveket. Közéjük tartozott Palestrina (1525 k.-1594) és az elsô orgonaiskola szerzôje, Girolamo Diruta (1550 k.- ?). Több éven át Erdélyben mûködött Lassus (1532 k.- 1594) olasz származású tanítványa, Giovanni Battista Mosto (1550 k.- 1596), aki Velencében megjelent elsô A fertôdi Esterházy-kastélyban a zenei életet Joseph Haydn irányította Az Európa szerte ünnepelt Liszt Ferenc koncertjét I. Ferenc József osztrák császár és magyar király is megtekintette madrigálkötetét Gyulafehérvári madrigálok-nak nevezte, arra utalva, hogy gazdag polifonikus mûvei az erdélyi udvar kórusa számára készültek. E korban élt és alkotott a kiemelkedô magyar zenész, Bakfark Bálint (1506 ?-1576) lantmûvész és zeneszerzô is. Mûveinek elsô kötete Lyonban (1553), a második Krakkóban (1565) jelent meg. Publikációinak címében büszkén vállalja erdélyi származását. Bakfark korának ünnepelt lantvirtuóza volt, európai uralkodók kegyeit élvezte, költôk énekelték meg dicsôségét. Mûvészete döntôen járult hozzá a hangszeres zene magyarországi felvirágzásához, önállóvá válásához. A Habsburg fennhatóság alatt lévô úgynevezett királyi Magyarország (az ország északi része, a Felvidék és Nyugat-Dunántúl) dinamikusan fejlôdô határmenti városkáinak mûvelt polgársága elsôsorban az egyházi zenén keresztül került kapcsolatba az európai zenekultúrával. Ez a kontaktus jól kimutatható például az egykori Pozsony (ma Bratislava), Sopron, Bártfa (Bardejov), Lôcse (Levoca) zeneéleté- ben. Az egyházi hatóság (püspök, káptalan) és a városi vezetés egyaránt jól képzett, fizetett zenészeket alkalmazott a templomokban és a városi ünnepségeken. A 8-10, késôbb 10-15 fôs „capellák” néhány énekesbôl, vonós játékosból, orgonistából és karmesterbôl álltak, s a toronyôrökkel (fúvós hangszeresekkel) kiegészítve szólaltatták meg a 4-5 szólamú reneszánsz motettákat, a hangszeres „concertáló” mûveket, sôt késôbb a barokk stílusú egyházi kompozíciókat is. A XVII. század végén, a 150 éves tö- rök uralom alól felszabadult, lerombolt országban a kulturális élet is újjáépítésre szorult. A zenében ez az újjáépítés az új európai barokk stílus meghonosítá- sát kívánta meg. Ehhez külföldi minták átvételére és sok külföldi zenészre volt szükség. A XVIII. század elejétôl egyre több püspökség ékesítette a liturgiát dí- szes barokk, késôbb bécsi klasszikus 4 MAGYAR ZENETÖRTÉNET Erkel Ferenc arcképe 1861-bôl Kubista portré Bartókról az 1920-as évekbôl Jelenet a Fából faragott királyfi címû balettból.

    KÖVES TWITTEREN:ricsipédia004
    JELÖLJ FACEBOOKON:ricsi pédia.

     http://ricsike004.blogspot.hu/2016/01/iskolai-menza.html
    http://ricsike004.blogspot.hu/2016/01/10legjobb-okos-telefon.html
    http://ricsike004.blogspot.hu/2016/01/5legjobb-film.html
    http://ricsike004.blogspot.hu/2016/01/leteznek-ufo-k.html
    TOVÁBBI BLOGGOK MEGTEKINTHETŐ




    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése